Fornebubanen - det er ikke for sent å snu!

Akershus fylkesting skal i sitt møte 15. februar igjen behandle løsning for kollektivbetjening av Fornebu. Asplan Viak har på oppdrag fra fylkeskommunen vurdert alternative løsninger på nytt. Konklusjonen er denne gang som tidligere: direkte bybane til Oslo vil være den beste løsningen. Det blir derfor spennende å se om Akershuspolitikerne omsider vi innse dette, eller om de vil gå videre med et prestisjepreget automatbaneprosjekt. Et prosjekt som vil gi et så lite attraktivt kollektivtilbud at man etter å ha brukt mer enn 1 milliard kroner vil få færre kollektivtrafikanter! (4. februar 2007)

Rapporten på 76 sider fra Asplan Viak beskriver de tekniske og økonomiske sidene ved alternative løsninger. Løsninger som er vurdert er lokale buss- og bybaneløsninger mellom Fornebu og Lysaker og regionale løsninger med buss eller bybane direkte til Oslo. Ikke uventet kommer løsninger med direkte forbindelse mellom Fornebu og Oslo sentrum best ut, og en trikkeløsning er det som betraktes som best for trafikantene. Hvorfor skal man da ikke velge den?

I tillegg til nøkterne beskrivelser av traseer og tekniske løsninger inneholder rapporten et kapittel om konsekvenser for kollektivtrafikantene og billettinntekteme. Dette er interessant lesning, og vi anbefaler beslutningstakerne i Akershus fylkesting å lese denne del av rapporten nøye. Både i denne og tidligere rapporter vurderes at løsningen med automatbane med tvungen omstigning på Lysaker vil gi ”negativ trafikantnytte” og reduserte billettinntekter. På godt norsk betyr dette at løsningen vurderes som så dårlig at den vil få færre passasjerer enn løsninger med både buss og trikk direkte til Oslo sentrum. Vi kan tenke oss bedre måter å benytte mer enn 1 milliard kroner på!

Oslotrikk på Fornebu, en rimelig, effektiv og attraktiv løsning.















Selv om rapporten fastslår at en moderne trikkeløsning vil gi publikum det beste tilbudet, er vår oppfatning at man er noe beskjeden på trikkens vegne når fordelen med en trikkeløsning beskrives. Bl.a. sidestiller rapporten på flere områder buss- og trikkeløsninger til Oslo sentrum, og den sidestiller trafikantnytten av en (midlertidig) bybaneløsning mellom Fornebu og Lysaker med automatbanen. Basert på all lokal og internasjonal erfaring tror vi ”skinnefaktoren” vil være merkbart større enn det man har lagt til grunn i rapporten, og at passasjertall og billettinntekter vil bli betydelig større med en regional trikkeløsning enn med buss. Rapporter nevner da også at anlegget av bybanen på Fornebu kan gjøres enklere og rimeligere enn det som er beskrevet, og at det trolig er gevinster å hente i samordning med det øvrige trikketilbudet i Oslo.

Selv om trikken i første omgang kun vil kjøre mellom Fornebu og Lysaker, er vi overbevist om at også dette vil være et mer attraktivt tilbud enn den foreslåtte automatbanen.

Uten at man har fått klarhet i hva en automatbane egentlig er – bortsett fra at den kjøres uten vognfører – vil tilbudet kjennetegnes av følgende:
  • automatbanen vil ikke ha flere avganger enn en trikkeløsning
  • kapasiteten er så liten at den ikke vil kunne ta unna trafikkstrømmene fra Lysaker, resultat er frakjøring når mange passasjerer skal bytte fra tog til bane
  • sitteplassandelen er kun 6%, i realiteten betyr dette at det kun vil være en håndfull seter i hver vogn
  • stasjonene vil være ubetjente og ligge høyt over bakkenivå
  • alle passasjerer må bytte transportmiddel på Lysaker


Videre tror vi det er høyst sannsynlig at vognene, i likhet med automatkjørte baner i London og København, vil bli kjørt med betjening av hensyn til passasjerenes sikkerhet og for å begrense hærverk på vogner og stasjoner. Forutsetningen om lavere driftskostnader enn for trikk faller derfor bort.

Vi betrakter fylkesrådmannens argument for å gå videre med automatbanen fordi ”planlegginen har kommet så langt” som syltynn. Det er fortsatt tid til å endre planene. At en løsning med trikk muligens vil bli noen måneder senere ferdigstilt enn en automatbane er i den store sammenheng helt uvesentlig. Vår oppfordring til Akserhuspolitikerne er derfor krystallklar: velg en fremtidsrettet og pålitelig løsning med trikk mellom Fornebu og Oslo sentrum! Vi håper nå at også Oslos politikere vil engasjere seg i å få en løsning som dekker transportbehovene i regionen, uansett på hvilken side av kommunegrensen anlegget ligger!


Les hele rapporten her.

Kontakt Sekretariatet for Bytrafikk

Se også vår artikkelsamling om Fornebu


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar