Kjelsåstrikken: Færrest trikker i ettermiddagsrushet

Færrest trikker i ettermiddagsrushet på Kjelsåsbanen (Foto: HP Lyshaug)4. september 2004:
Kvartersrute i ettermiddagsrushet. Timinutters rute på kveldstid. Sporveien spanderer ikke én vogn ekstra på Kjelsåsfolket.

Ryktene stemte. Rutetilbudet på Kjelsåstrikken blir dårligst i ettermiddagsrushet. Dette bekrefter samferdselsbyråd Peter N. Myhre i brev til Samferdsel- og miljøkomitéen.
Etter at to års bussdrift har fått mange Kjelsåsboere til å velge andre alternativer enn kollektivtrafikken, legger ikke Sporveien to sviller i kryss for at trikken skal bedre på markedsandelene etter gjenåpningen. Linje 11 blir Kjelsåsfolkets "stamlinje", med trasé fra Kjelsås over Storo, Grünerløkka og Homansby til Majorstuen. Linje 12 blir "innsatslinje", med avganger til og fra Kjelsås hele dagen - unntatt i ettermiddagsrushet. Dermed får Kjelsås-folket bedre trikketilbud på kvelden enn om ettermiddagen, med henholdsvis kvarter- og timinuttersrute. Om morgenen og formiddagen vil det gå trikker to ganger i kvarteret.
Årsaken til at Kjelsås-folket snytes for flere avganger den tiden det behøves mest, er rett og slett at linje 12 mellom Disen og Kjelsås er en gratis bonus for Sporveien. Det koster omlag like mye å kjøre vognen på denne strekningen i stedet for å la den vente i vendesløyfen på Disen. Ettersom denne reguleringstiden ville blitt så lang at det blir tid til å ta en sving oppom Kjelsås, så gjør man det. I ettermiddagsrushet kniper fremkommelighetsproblemer og stor trafikk vekk disse "gratis-minuttene", og dermed må vognen snus på Disen.
Løsningen ville vært å sette inn én ekstra vogn i ruten, men det ser ikke Sporveien seg råd til.
Spørsmålet er hvorvidt de reisende på Kjelsås finner seg i å bli offer for rene logistikkmessige betraktninger, som i dette tilfellet er så langt fra kunde- og markedstilpassing som man kan komme.
Les brevet fra Peter N. Myhre her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar